Afbeelding
Foto: Pexels

Duurzaam bouwen ondervindt hinder van beperkingen op het stroomnet

5 maart 2024 om 09:54 Partnercontent

Steeds meer bouwbedrijven stappen over op duurzaam bouwen. Dit wordt onder andere ingegeven door de strenge regels voor de uitstoot van stikstof. Voor ieder project voor nieuwbouw moet worden berekend wat de uitstoot is en hoe deze kan worden gecompenseerd. Door niet, of in ieder geval minder, gebruik te maken van machines op diesel, kan de uitstoot flink worden beperkt. Ook wordt er geëxperimenteerd met bouwmaterialen die minder belastend zijn, zoals beton zonder traditioneel cement en bouwen met hout of hergebruik van materialen.

Stroomtekort op de bouwplaats

Het stroomnet in Nederland raakt met rasse schreden vol. In sommige regio’s is het niet meer mogelijk om nog nieuwe aansluitingen te realiseren. Dat betekent niet alleen dat de schroefcompressoren niet kunnen werken. Het betekent ook dat als er woningen worden gebouwd, ze niet op het stroomnet kunnen worden aangesloten. Dat schiet natuurlijk niet op. Woningen zonder gasaansluiting komen er steeds meer, maar een huis dat niet op het elektriciteitsnet is aangesloten is natuurlijk geen optie. Je kunt weliswaar met zonnepanelen een heel groot deel van de stroom die nodig is voor een huishouden zelf opwekken, maar dan nog moet er een aansluiting zijn op het stroomnet. En je moet op levering van een provider kunnen terugvallen als de zonnepanelen niet genoeg stroom kunnen leveren.

Steeds meer elektrische machines

Steeds meer producenten komen met elektrische machines die oude machines met een dieselmotor vervangen. Deze machines zijn schoner en ook vaak stiller dan hun voorgangers. Maar uiteraard heeft een machine die zware prestaties moet leveren een flink accupakket. De accu’s om een bouwkraan te laten werken hebben vaak de omvang van een bouwkeet. Dat betekent dat het opladen ervan ook de nodige capaciteit kost. Wil de kraan de volgende dag weer kunnen werken, dan moeten de accu’s de hele nacht kunnen worden opgeladen. Als dat niet mogelijk is op de bouwlocatie dan moeten er dus kranen en machines op diesel worden ingezet. Een accu ‘even’ naar een andere locatie brengen om te worden opgeladen is in de meeste gevallen geen optie. Dit betekent dat er een uitdaging ligt voor de energieleveranciers om de capaciteit zo snel mogelijk te verhogen. Zij geven echter aan tegen grenzen aan te lopen.

Leveranciers gaan door met ontwikkelen

Leveranciers van bouwapparatuur en machines op stroom, zoals Kaeser Nederland, gaan door met het ontwikkelen van hun duurzame producten. Zij hebben er alle vertrouwen in dat er in de toekomst op elke bouwlocatie kan worden gewerkt met een minimum aan uitstoot van stikstof. Als de productie kan worden opgevoerd zal dit ook een gunstig effect hebben op de prijsontwikkeling. Anno 2024 zijn elektrische bouwmachines nog fors duurder dan een gelijkwaardige machine op diesel. Dit weerhoudt aannemers er vaak van om over te stappen op deze duurzame machines. Er zijn wel subsidies mogelijk, maar net zoals de subsidie voor elektrische vrachtwagens en bestelbussen is de pot vaak al aan het begin van het jaar leeg. Wie subsidie wil claimen moet er dus snel bij zijn. 

Mail de redactie
Meld een correctie

advertentie
advertentie