Coördinator Mirjam van Campen: "De actie wordt breed gedragen binnen Het Cultuurgebouw. Onder de bellers bevinden zich veel medewerkers van de bibliotheek die de eerste weken thuis zaten en geen werk hadden, inmiddels is de dienstverlening weer opgestart. Maar ook de directeur, van Pier K, hoofd van de financiële afdeling, medewerkers van de Meerse, en een bestuurslid pakken de telefoon voor dit doel op."

"Er zijn mensen gebeld die normaal naar de koffieochtend in de bieb komen in Badhoevedorp en Hoofddorp, deelnemers van de Klik & Tik computercursussen, maar ook mensen van bijvoorbeeld het Taalhuis. Ze worden één, twee a drie keer per week benaderd. De mensen die gebeld worden geven zelf aan waar ze behoefte aan hebben. De richtlijn is ongeveer een kwartier per gesprek, maar het loopt ook vaak uit tot een half uur. Nog niet alle mensen zijn bereikt? Van sommige mensen klopte de telefoonnummers niet, en hadden we ook geen juist emailadres, Dat is jammer, want dan valt het ook niet te achterhalen."

"Een mevrouw zat er, na vijf weken nauwelijks tot geen contact, een beetje doorheen. Ze had dan ook genoeg te vertellen en te vragen en was ook erg belangstellend naar het gezin en de kinderen van de beller. Eén zo’n gezellig belletje duurt dan ook snel een half uur. Veel medewerkers houden het daarom bij één contactpersoon en bellen regelmatig met diegene. Sommige mensen wonen in een verpleegtehuis en vinden het telefoontje ‘van buiten’ een welkome afwisseling."

De actie gaat voorlopig door. "We hebben geen echte einddatum, maar elke beller bepaalt zelf in samenspraak met de gebelde hoe lang nodig is", zegt Van Campen. "Als alles weer ‘normaal’ is, zullen veel bellers stoppen. Maar ik verwacht ook dat er een aantal door blijven bellen, omdat er erg leuke contacten uit zijn ontstaan. Veel bellers en gebelden zijn echt enthousiast hierover."

[ZOOM BIJEENKOMSTEN] De Bibliotheek doet er momenteel alles aan om ervoor te zorgen dat klanten haar op een veilige manier kunnen bezoeken. Maar dat is niet voor iedereen weggelegd, weet de bibliotheek. Naast de bestaande bezorgdienst voor boeken voor mensen die slecht ter been zijn (Bibliotheek Aan Huis), is de bibliotheek onlangs gestart met online zoom bijeenkomsten. Mensen van boven de tachtig maakten zo kennis met de modernste technologie en hadden tegelijkertijd een praatje met de gezichten erbij. Iedereen die ook wel zin heeft in een praatje kan zich aanmelden via mirjam.van.campen@debibliotheekhaarlemmermeer.nl of via 06-46091802. Dan worden ze door één van de Cultuurgebouw-medewerkers teruggebeld.
Alle bibliotheekvestigingen zijn ook nog steeds via het speciale spreekuur telefonisch te bereiken van maandag t/m zaterdag tussen 10:00 en 13:00 uur, kijk voor de telefoonnummers op www.debibliotheekhaarlemmermeer.nl.