
Meer dan de helft van scholieren krijgt bijles
Er is een stijging te zien in de hoeveelheid leerlingen die gebruik maken van bijles, huiswerkbegeleiding of andere hulp. Veel scholieren kampen met een leerachterstand die door meerdere factoren wordt veroorzaakt. Zo heeft het lerarentekort effect op de leskwaliteit, kennen leerlingen tegenwoordig een lage concentratie en is er minder ruimte voor persoonlijke aandacht. Om scholieren te helpen met het bijhouden van hun schoolwerk biedt bijles de oplossing.
Grote vraag naar bijles Engels
De goede beheersing van de Engelse taal is in de laatste jaren cruciaal geworden. De taal wordt tegenwoordig al in leerjaar 5 van de basisschool gegeven. Ook in Nieuw-Vennep begint deze trend op te komen. Er is zelfs een school die vanaf groep 1 Engelse lessen geeft. Gezien de grote nadruk op Engels wordt er ook een hoog niveau van de scholieren verwacht. Als een scholier dit niet kan bijhouden is het vrijwel onmogelijk om deze achterstand weer in te halen. Bovendien kan de leerling zich onzeker gaan voelen, aangezien de studiedruk erg hoog ligt. Door bijles Engels te volgen zijn leerlingen zo weer bij. Er wordt tijdens de bijlessen persoonlijke aandacht gegeven die scholieren missen tijdens hun lessen op school. Deze persoonlijke aandacht is belangrijk voor hun ontwikkeling en draagt bij aan het vergroten van zelfvertrouwen.
Bijles in biologie verbetert leerprestaties
Ook bijles biologie wordt door veel leerlingen gevolgd. Er komen diverse onderwerpen aan bod bij dit vak, wat als gevolg heeft dat het ene hoofdstuk beter wordt begrepen dan het andere. Bij biologie bijlessen wordt er rekening gehouden met de vaardigheden van het kind. De onderwerpen die de leerling moeilijk vindt worden dus extra belicht. Door de aandacht te focussen op de voorkeuren van de leerlingen kunnen leerprestaties aanzienlijk verbeteren. Ze krijgen hulp precies op de fronten waar zij het nodig hebben.