De Crisiskaart
De Crisiskaart Nathalie Hennis

Nieuw in Haarlemmermeer: De Crisiskaart

lokaal Deel je nieuws

Inwoners van Haarlemmermeer die door psychische problemen niet meer de deur uit durven te gaan, omdat ze bang zijn om 'buiten' in een crisis te raken, kunnen nu beroep doen op de zogenaamde Crisiskaart. Daarop kunnen zij aangeven wat hulpdiensten moeten doen op het moment dat ze zelf niet meer voor reden vatbaar zijn.

Mensen die in een geestelijke crisis verkeren, door bijvoorbeeld een psychose, kunnen op dat moment vaak zelf moeilijk uitleggen wat voor hulp ze nodig hebben. Door de Crisiskaart op zak te steken kunnen hulpdiensten op die kaart zien wat zij het beste kunnen doen met de betreffende persoon en welke mensen ze bijvoorbeeld moeten bellen. 

Zelfvertrouwen
De kaarthouders vullen de kaart in met getrainde ervaringsdeskundigen. Op basis van ervaringen van vorige crises kunnen ze samen bepalen wat de beste behandelmethode is voor mogelijk volgende crises. Behalve dat hulpdiensten dan weten hoe ze iemand moeten bejegenen, geeft de kaart ook extra zelfvertrouwen, zo is gebleken. "Er zijn mensen die weer met het openbaar bervoerdurven te gaan met de kaart op zak", vertelt een woordvoerder van Cliëntenbelang, één van de instanties die betrokken is bij de verspreiding van de kaart.

U kunt een Crisiskaart aanvragen bij Cliëntenbelang, tel 020 5777999 of mail naar crisiskaart@clientenbelang.nl  en meer informatie over de kaart op www.crisiskaart.nl

 

advertentie