Festivaldirecteur Loet van der Lee is super trots op wat er is neergezet aan Jazzfestival in Nieuw-Vennep.
Festivaldirecteur Loet van der Lee is super trots op wat er is neergezet aan Jazzfestival in Nieuw-Vennep. Ton Dijkstra / BDU

Venneps Meer Jazz heeft zeker toekomst

Evenementen

NIEUW-VENNEP Het weer was precies goed en de sfeer was geanimeerd. Toch de opkomst van het publiek wat tegen. “Meer Jazz nieuwe stijl is in veel opzichten geslaagd”, aldus festivaldirecteur Loet van der Lee. “Het voelt wel alsof initiatief niet de beloning heeft gehad die het had verdiend. Het verschuiven van datum, corona en het verplaatsen van het evenement van Hoofddorp naar Nieuw-Vennep heeft daar ongetwijfeld mee te maken. De Vennepers hebben het festival zeker omarmd. Wij zijn super trots op wat we in korte tijd en met een klein hebben neergezet en kijken uit naar volgend jaar.”

Tijdens de drukbezochte relatieontvangst, opgeluisterd door het Jonny Boston Quartet, opende wethouder Marja Ruijgrok het eerste Meer Jazz Festival sinds de corona-uitbraak. Voorzitter van Meer Jazz Jaimie Hooi memoreerde de tentoptredens en het makkelijke in- en uitlopen tijdens de eerste Meer Jazz Festivals en zei dat die situatie in zekere zin weer terug is.

BREED MUZIEKAANBOD Aan de unieke Wild Bill and the Invisible Men en de Big Band Haarlemmermeer lag het niet. Op het plein wisten zij al gauw de stemming erin te krijgen, en de onvervalste swampblues van harmonicaspecialist Greg Izor & The Thomas Toussaint Band liet ook niet te wensen over. Zij speelden om en om met Haarlemse bekende Busquitos, die een wervelende show brachten met humoristische parodieën op de meest uiteenlopende muziekgenres. Van Eine kleine Nachtmusik via bossa nova naar rock ‘n’ roll: geen enkel probleem voor dit kleurig uitgedoste gezelschap.

Dat het later op de avond wat kouder werd, daar konden de enthousiaste musici niets aan veranderen. Ook een anderhalve minuut durende stroomstoring (geen licht, geen geluid) kon de pret niet drukken.

BINNENSHUIS Wie een nachtclubsfeer zocht kon vrijdag terecht in de Jachtzaal waar Johnny Boston er nog een schepje bovenop deed, gevolgd door de meeslepende latin groep SonPaTi. Op zaterdag liet de Jan Molenaar Big Band horen dat zij hun dirigent en trompettist  Loet van der Lee met recht verdienden. De bigbandliefhebbers kwam ook hier goed aan hun trekken. Dat gold ook voor de buiten optredende  jeugdige Amsterdamse Jazz Focus Big Band - die eveneens goede sier maakte met prima solisten. 

Lekker relaxt luisteren naar oudestijl jazz was het in De Jonge Jager, bij het kwartet van Bob Kaper – jarenlang leider van de Dutch Swing College Band.

Ook nostalgie, maar dan in een ander jasje, bij het Elsie Nouvel Quartet dat  bekende jazzstandards en ballads in een nieuw jasje tevoorschijn toverde.

De grote crooners werd ook de nodige eer aangedaan door Dennis Kivit, die niet voor niets de eretitel  ‘Happy Jazz Singer’ voert.

MEER JAZZ PRIJS Een van de hoogtepunten was de uitreiking van de Meer Jazz Prijs aan de internationaal opererende vocaliste Deborah J. Carter. Deborah, een oude bekende van Meer Jazz, had de prijs al eerder moet ontvangen, maar corona gooide roet in het eten. Tijdens haar spectaculaire optreden met de groep Zandscape mocht zij de prijs, een sieraad ontworpen en vervaardigd door de Hoofddorpse  goudsmid Eric van Limpt, ontvangen uit handen van wethouder Jürgen Nobel.

De zaterdagavond verliep in een uitstekende sfeer. Cat’s Groove, o.l.v. Niek van Wiggen, de grandioze popband Bring it Back, Imperfect Bread, hammondspeler Rob Mostert met BOOST!, Chris Corcoran en alle andere bands wisten met elkaar, met het publiek en ook dankzij de catering van De Rustende Jager een festival te creëren dat plek in Nieuw-Vennep heeft verdiend.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
advertentie
advertentie