Afbeelding
Eigen foto
Milan & Rutger

Ja tegen reclame?

Column

Oktober staat elk jaar in het teken van stoptober. De hele maand geen sigaret aankijken en opsteken, met als doel om uiteindelijk helemaal te stoppen met roken. Deze maand oktober staat ook een beetje in het teken van stoppen met reclamefolders in gemeente Haarlemmermeer. De ja-sticker geldt namelijk vanaf 1 oktober. Sommigen zullen zich afvragen, ja-sticker, wat is dat dan? Dat is een probleem waar veel mensen tegenaan liepen de afgelopen week. Het ongeadresseerde pakketje reclame-meuk die elke week op het hoofd van de hond valt bij de brievenbus, is vanaf 1 oktober de das omgedaan. 

Heeft u geen ja-sticker op de deur geplakt, dan krijgt u geen ongeadresseerde reclame meer binnen (als het goed is). Het is natuurlijk een publiek-geheim dat 9 van de 10 reclamefolders direct bij het oud-papier belanden. Dat is natuurlijk ook de reden dat het linkse blok, binnen de gemeenteraad, zich hard heeft gemaakt voor de sticker om zo de papierverspilling tegen te gaan. 

Een links idee waar, hopen wij, heel de gemeente het wel mee eens is. Laten we even heel eerlijk zijn met z’n allen. Papieren reclame komt echt uit het jaar kruik, en er is in deze wereld echt geen plek meer voor. Alles moet digitaal tegenwoordig, dus de reclame ook, en die vindt natuurlijk al op enorme schaal digitaal plaats. Het grote probleem van papierverspilling is dat het ontzettend slecht is voor alles wat leeft. Verder kan het ook een enorm slonzig uiterlijk geven aan een wijk. 

Een voorbeeld is de ingang van de wijk de Steinen in Getsewoud Nieuw-Vennep. Daar staat een brengparkje waar een papierbak staat. Dat ding zit bijna altijd propvol met, u raadt het al, hoofdzakelijk reclame. Wanneer deze bak vol zit, proberen mensen met man en macht nog steeds hun papier kwijt te kunnen. Dit zorgt ervoor dat de bomen en bosjes eromheen vaak niet bedekt zijn met bladeren, maar met papier. Dit is allemaal erg onnodig en voegt niks positiefs toe aan de wijk en het milieu.

Dat het idee van de ja-sticker werkt, is duidelijk. In bijvoorbeeld Haarlem is deze sticker al langer actief op de brievenbussen. Na onderzoek blijkt dat in Haarlem nog maar 17% van de inwoners wekelijks reclame ontvangt via de brievenbus. Dit is natuurlijk positief nieuws en alleen maar een bevestiging dat het invoeren van de ja-sticker een enorm goed idee is. In Haarlemmermeer zal het aantal ontvangen reclame naar verwachting ook behoorlijk zakken. 

Voor zowel de gemeente als het milieu heeft dit positieve gevolgen. De gemeente en haar inwoners zullen minder overlast ervaren door rondslingerende reclamefolders. De papierverspilling zal ook drastisch afnemen. Wat wel belangrijk is om te weten, is dat de ja-sticker alleen geldt voor reclamefolders. Wanneer u geen ja-sticker op uw brievenbus heeft, zullen de huis-aan-huisbladen gewoon nog in de brievenbus belanden.

advertentie
advertentie