Afbeelding
Ton Dijkstra

Milan & Rutger: Groen

Column

Afgelopen weekend stond voor veel mensen in het teken van het klimaat. De klimaatmars was een groot succes. Tienduizenden bezorgde mensen gingen de straten op in de grote steden van Nederland, om hun stem te laten horen. Er is veel reclame gemaakt voor deze klimaatmars. Overal in de grote steden werden mensen opgetrommeld om mee te lopen. Bij de Vrije Universiteit in Amsterdam waar wij dagelijks te vinden zijn, werd ook uitgebreid reclame gemaakt. Overal hingen posters en lantaarnpalen waren onder geplakt voor de klimaatmars. 

Het heeft zijn vruchten afgeworpen, mensen van allerlei leeftijden waren te vinden in de grote steden van Nederland. Steeds meer mensen beginnen het gevoel van noodzaak te voelen, er moet langzamerhand toch echt wat gaan gebeuren. Tijdens het schrijven van deze column komt net het nieuws naar buiten dat Nederland toch wel gaat stoppen met het investeren in fossiele brandstoffen. Eerst werd duidelijk dat Nederland niet aansloot bij de groep die niet meer gingen investeren in olie en gas. 

Na veel kritiek uit de Tweede Kamer heeft het kabinet toch besloten om niet meer te investeren in de fossiele brandstoffen. Een stap in de goede richting op weg naar een groenere wereld. Haarlemmermeer wil net als elke gemeente ook vergroenen. Een onderdeel van dit proces is het fenomeen deelauto’s.

Het gemiddelde deelauto’s in Nederland ligt op 33,5 per 100.000 inwoners, in Haarlemmermeer ligt dit aantal op 9,1 per 100.000 inwoners. Haarlemmermeer zit dus dik onder het landelijke gemiddelde, hier mag wel wat verandering in komen zo lijkt ons en ook de gemeente. Er wordt in 2022 namelijk een pilot autodelen gelanceerd. 

Het doel van deze pilot is het vermeerderen van de deelauto’s. Het streven is het aantal in vijf jaar te verdubbelen, en in 10 jaar moet Haarlemmermeer op het landelijke gemiddelde zitten. Dit zijn misschien een beetje overmoedige cijfers, maar het is niet onmogelijk. Er is echter wel een hoop voor nodig, laten we alleen niet vergeten welke voordelen het op kan leveren. Hoe minder auto’s er in het verkeer rondrijden hoe beter het is voor het klimaat, dat is duidelijk. 

Verder is er een flink tekort aan chips in de wereld. Vele markten hebben last gehad van dit tekort. Denk aan de aandelenbeurs of de cryptowereld. Het tekort heeft ook in de auto industrie voor problemen gezorgd, een auto kan niet worden geproduceerd als er geen chip is. Dus u kunt zich voorstellen wat dit tekort met de productie van auto’s doet en heeft gedaan. 

Hoe meer deelauto’s er zijn hoe minder auto’s er in totaal zullen zijn, dat begrijpt u wel. Verder zal de parkeerdruk afnemen, en volgens ons vindt iedereen dat prima. Het vermeerderen van deelauto’s is een prima ontwikkeling, is het de oplossing van het klimaatprobleem? Absoluut niet, daar moet veel meer voor gebeuren. Natuurlijk helpt het, maar het is een kleine stap. Een onderdeel van de uiteindelijke oplossing.

advertentie